Skip to content Skip to footer

Informacja w zakresie wdrożenia Standardów Ochrony Małoletnich (SOM) na stronie internetowej i w rejestracji

Realizując ustawowy obowiązek zgodnie z art. 22b ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2024 r. poz. 560), z uwagi na wykonywanie działalności leczniczej i udzielanie świadczeń medycznych małoletnim, jednostka wdraża Standardy Ochrony Małoletnich (SOM).

Standardy Ochrony Małoletnich (SOM) określają zasady bezpiecznych relacji całego personelu z małoletnimi, którzy podczas udzielania świadczeń leczniczych mają kontakt z dzieckiem.
Zasady bezpiecznego kontaktu z dzieckiem określają, jakie zachowania i praktyki ze strony personelu są niedozwolone w pracy z dziećmi.

Każda osoba będąca członkiem personelu naszej placówki jest zobowiązana i uprawniona do reagowania w przypadku podejrzenia, że małoletni pacjent jest krzywdzony. Źródłem krzywdy dziecka może być zachowanie rodziców, opiekunów prawnych, innej osoby bliskiej dla małoletniego, a także zachowanie osób trzecich.

Krzywda małoletniego dziecka może przejawiać się w szczególności poprzez:

  • popełnienie przestępstwa na szkodę małoletniego (np. przemoc fizyczna, wykorzystywanie seksualne),

  • krzywdzenie w inny sposób (np. przemoc psychiczna, zastraszanie, poniżanie),

  • ewidentne zaniedbywanie potrzeb życiowych, bytowych i higienicznych (niedożywienie, brak warunków higienicznych, niezapewnianie niezbędnej opieki, brak odzieży).

W przypadku podejrzenia, że popełniono przestępstwo na szkodę małoletniego pacjenta, zawiadomiona jest Policja.
W przypadku podejrzenia, że życie lub zdrowie małoletniego pacjenta jest zagrożone z uwagi na stosowanie wobec niego przemocy domowej, personel placówki medycznej niezwłocznie zgłasza ten fakt na Policję.


Zasady kontaktu personelu z dzieckiem

Przyszedłeś do nas z rodzicami, ponieważ potrzebujesz pomocy.

Co jakiś czas, dbając o Twoje zdrowie i właściwy rozwój, należy sprawdzić stan Twoich zębów.
Może jednak boli Cię ząb – wówczas postaramy się jak najszybciej ten problem rozwiązać.

Pracują tutaj lekarze dentyści, którzy udzielą Ci pomocy.
Pamiętaj, że możesz się zwrócić do każdej osoby z naszego zespołu – rejestratorki, asystentki – jeżeli poczujesz się zagrożony lub będziesz się bał. Udzielą Ci pomocy i wsparcia.

Pamiętaj:

  • Masz prawo powiedzieć nam, jak mamy się do Ciebie zwracać.

  • Masz prawo wiedzieć, jak się nazywa osoba, która się Tobą zajmuje lub leczy – jeśli zapomni, zapytaj jeszcze raz.

  • Masz prawo pytać, na czym polega leczenie i jak będzie to wyglądać.

  • Będziemy traktować Cię ze zrozumieniem i szacunkiem oraz nie będziemy Cię okłamywać.

  • Możesz nam powiedzieć, co Ci się nie podoba podczas leczenia – wysłuchamy Cię i postaramy się w miarę możliwości respektować Twoją opinię, pamiętając, że leczenie ma na celu Twoje dobro.

  • Będziemy starali się być delikatni.

  • Twoja mama lub tata mogą być obecni podczas leczenia.


Pamiętaj też, że:

Jeżeli wydarzyło się coś, co Cię niepokoi, ktoś Cię skrzywdził lub przekroczył Twoje granice – możesz o tym powiedzieć naszemu pracownikowi i poprosić o pomoc.
Postaramy się rozwiązać ten problem w taki sposób, abyś był/a bezpieczny/a.

Obowiązki informacyjne